Tuesday, November 14, 2023

HAKIKAT SEBUAH KEHIDUPAN

Begitulah hakikat sebuah kehidupan. Kita bangun daripada tidur dan melakukan pelbagai aktiviti sehingga waktu tidur kembali. Kebiasannya perkara berlaku begitu pantas sehingga kita tidak sedar apa yang kita lakukan.


 Ya, mungkin kita separa sedar. Tapi, ketahuilah itulah hakikat sebuah kehidupan. Dunia ini hanyalah fantasi yang dihidangkan agar kita leka di dalamnya. Akhirnya, kita kembali ke alam barzakh dengan penyesalan. Nauzubillahminzalik. 


Itulah yang sering berlegar di fikiran saya sejak pemergian busu. Cantiknya susunan yang Allah berikan sehingga kami semua yang disayanginya berada disisinya semasa saat-saat akhir kepulangannya kepada cinta abadi. Allah, adakah kita akan seperti busu. Banyak perkara yang saya pelajari mengenai Busu. Mungkin perkara tersebut saya jarang lakukan dan boleh dibaiki selepas ini. 

Sepatutnya tulisan ini ditulis begitu sahaja tanpa perlu berfikir. Namun demikian, sejak akhir-akhir ini tidak dinafikan otak ini sering berfikir jauh ke hadapan. Seperti mana yang selalu aku bebelkan pada nenek, itulah yang aku dapat. Sebaiknya semuanya disusuli dengan istighfar. Allah jualah sebaik-baik pembantu, Allah jualah sebaik-baik penolong. Hanya kepadaMu , hamba ini memohon perlindungan, memohon keampunan. 



No comments:

Post a Comment